Sunday, 15 May 2016

Soalan dan Penyoalan

Konsep Soalan dan Penyoalan


Menurut Noor Rohana Mansor (2009:18), penggunaan soalan dan penyoalan dalam konteks globalisasi pendidikan amat penting dan diakui secara rasionalnya memberi kesan kepada aspek penilaian pelajar khususnya kepada kesan perkembangan kognitif dan keintelektualan mereka. Soalan dan penyoalan membantu kita berfikir secara mendalam dan meluas. Mohd Nasrudin Basar dan Siti Halimah (2012:21) menyatakan bahawa soalan dan penyoalan membantu kita berfikir secara mendalam dan meluas, sebagai guru, pengetahuan mengenai soalan dan penyoalan membolehkan kita membentuk soalan dan menggunkannya secara berkesan dalam situasi pengajaran dan pembelajaran.

Jenis-Jenis Soalan

Soalan Bertumpu
Soalan Bercapah
Aras rendah
Aras tinggi
Jawapan atau respon terhad
Jawapan atau respon luas
Berbentuk tertutup
Berbentuk terbuka
Sesusi menguji daya ingatan
Sesuai  menguji penaakulan dan penafsiran

Aplikasi Soalan dan Penyoalan Berdasarkan Model Kod Analisis Aras Kognitif

1.         Soalan Tahap Literal

A.        Soalan Mengecam Mengingat.
           
            i)          Mengecam dan mengingat definisi.
                        a)         Apakah maksud/makna/definisi/pengertian..
                        b)         Berikan maksud/makna/definisi/pengertian...
            ii)         Mengecam dan mengingat fakta khusus.
                        a)         Siapakah yang menulis...
                        b)         Apakah tugas...
            iii)        Mengecam dan mengingat aliran dan urutan peristiwa.
                        a)         Ceritakan peristiwa kehilangan anak raja...

2.         Tahap Inferensi

A.        Soalan Terjemahan

            i)          Menjelaskan frasa/rangkai kata.
                        a)         Apakah yang dimaksudkan dengan...
                        b)         Nyatakan maksud...
            ii)         Menjelaskan watak.
                        a)         Siapakah aku...
                        b)         Terangkan keistimewaan watak...

B.        Soalan Aplikasi

            i)Menggunakan idea daripada teks untuk menjelaskan sesuatu perkara.
                        a)    Dapatkah penulis membangkitkan semangat patriotik...
            ii)Menggunakan idea daripada teks untuk membuat perbandingan.
                        a)         Apakah perbezaan antara...

C.        Soalan Analisis
            i)Menganalisis bahan teks untuk menjelaskan maklumat tertentu.
                        a)         Apakah fokus isi yang yang dibicarakan dalam...
            ii)Menganalisis bahan teks untuk menyatakan contoh, alasan, dan bukti.
                        a)         Jelaskan bukti-bukti kelesuan sungai...

D.        Soalan Sintesis
             i)Menggabungkan idea daripada teks untuk memberi cadangan.
                        a)         Bincangkan strategi untuk...

             ii)Menggabungkan idea daripada teks untuk menghasilkan rumusan.                                                         a)         Rumuskan petikan dari sudut...

3.         Soalan Tahap Penilaian

A.        Soalan Penilaian.

            i)Menilai, mengulas dan memberi pandangan terhadap fakta teks.
                        a)         Pada pendapat anda adakah wajar...
            ii)Menilai, mengulas dan memberikan pandangan terhadap pendapat dalam isu.
                        a)         Pada pendapat anda, apakah kesan...

4.         Soalan Tahap Penghayatan

A.        Soalan Penghayatan.

            i)Menghayati bahan teks serta memberi reaksi dari sudut watak dan perwatakan.
                         a)         Apakah perasaan anda terhadap watak...mengapa...
            ii)Menghayati, menilai dan mengulas fakta, idea, dan nilai-nilai murni daripada teks.
                         a)         Huraikan nilai kemanusiaan dalam karya..
             

No comments:

Post a Comment