Sunday 15 May 2016

Pengurusan Grafik

PENGURUSAN GRAFIK

Konsep Pengurusan Grafik

Menurut Poh Swee Hiang (1997:87), pengurusan grafik atau Graphic Organizer digunakan dengan meluas oleh Swartz & Parks (1994) dalam program Penyebatian Pemikiran Kritis dan Kreatif dalam pengajaran konten. Pengurusan grafik membantu guru atau pelajar memvisualkan bagaimana mereka berfikir tentang konten atau isi kandungan sesuatu bidang kajian. Pengurusan grafik merupakan pemetaan atau pola penyusunan yang boleh digunakan untuk mewakili perhubungan antara maklumat-maklumat sesuatu idea.

Contoh Pengurusan Grafik  (PG)

1.PG Membanding Beza.




2.PG Membuat Kategori.




3.PG Meneliti Bahagian-bahagian Kecil dan Keseluruhan.



4.PG Menerangkan Sebab.




5.PG Membuat Ramalan.



6.PG Membuat Periksa Andaian.



7.PG Menjana Idea.



8.PG Menyelesaikan Masalah.







Contoh Pengaplikasian Pengurusan Grafik dalam Pengajaran dan Pembelajaran

1.PG Menerangkan Sebab


        PG Menerangan Sebab sesuai digunakan dalam pengajaran karangan. Berikut merupakan contoh pengaplikasiannya dalam pengajaran karangan yang memfokuskan sebab yang mengakibatkan berlakunya pencemaran sungai.




2.PG Mengkategori

              PG Mengkategorimengkategori digunakan untuk mengelompokkan sebilangan perkara ke dalam kategori yang berlainan berdasarkan kriteria-kriteria tertentu. PG ini boleh digunakan dalam pengajaran tatabahasa seperti yang beikut:




3.PG Membanding beza.
    PG Membanding Beza melibatkan catatan pemikiran melalui aktiviti perbandingan dan perbezaan. Dalam PdP, PG ini boleh digunakan dalam pengajaran cerpen, drama dan novel khususnya dalam pengajaran watak dan perwatakan. Contohnya dalam novel Erti Sebuah Pengorbanan, murid membandingkan dua watak iaitu watak Pei Wen dan Linda dengan mencari persamaan dan perbezaan kedua-dua watak tersebut seperti rajah di bawah.





No comments:

Post a Comment